6 naturliga tips för ett hälsosammare liv vid sköldkörtelproblem

Under min resa med en underproduktion av sköldkörteln, hashimotos och PCOS har uttrycket “Du är vad du äter” verkligen förändrat mitt tankesätt. Det har även lett mig vidare till – det är inte bara vad jag äter, utan också vilka produkter jag använder, vilka rutiner jag har och vilken omgivning jag befinner mig i. Det har förändrat min livsstil

Så här kommer min lista med några handfulls tips på vad som hjälpte mig att må bättre! Jag hoppas det kan hjälpa dig och kanske till och med förändra ditt tankesätt.

1. Undvik giftiga kemikalier i din vardag

Färsk kokosnöt under en båttur i Zanzibars klarblåa vatten!

Idag lever vi i en värld med 4.000 gånger så mycket kemikalier än för 50år sedan… I din vardag gömmer det sig farliga kemikalier i det mesta som tex i din mat, i dina möbler, i barnens leksaker i dina kläder och i ditt schampoo.

Det har till och med påvisat sig att ett nyfött barn har i sig 200 kemikalier när det föds och det är tyvärr även barnen som är mer utsatta då de är känsligare och inte växt färdigt än. En del av ämnena har påvisat sig att vara hormonstörandeallorna eller cancerorgena.

Vissa lämnar aldrig planeten och ställer till det för fiskarna i vattnet. Det har även hittats flamskyddsmedel som finns i Tv apparater och textilier på isbjörnarna. Så när du handlar nästa gång ta en extra titt på innehållsförteckningen och försök att handla så mycket ekologiskt som det går.

Jag har under en längre tid varit på jakt på en affär som säljer ekologiskt och fairtrade produkter. Nu har jag äntligen hittat Hildur som säljer “grönt i alla färger och former” med ekologiska kläder, hemartiklar och skönhetsprodukter. Vill du spana in deras gröna sortiment kan du kika in här.

Glyfosat har hittats i tamponger och bindor. Det används i ogräs- och bekämpningsmedel och klassas som troligen cancerframkallande av WHO.

En riktig bov är mensskydd. De är dyra och inte mins giftiga. När jag fick läste på om mensskydd och dess baksida slutade jag använda de på direkten – för det är inget som jag vill stoppa i min kropp. Men en lär ju använda nån sorts skydd… Så jag testade att använda en menskopp. Efter det använder jag aldrig tamponger igen. Det är miljövänligt och stör inte ditt naturliga pH-värde. En menskopp är inte minst billigare, då 11.000 tamponger är genomsnitt under en livsstil. Jag kan bara tänka mig vad den slutsumman är… Du kan hitta en ekologisk kopp här!

Tips: Ett enkelt första steg är att byta ut dina dyra hudkrämer till kokosolja! Naturligt och din hud kommer att älska det.  

 2. Balansera ditt blodsocker med rätt kolhydrater

Min favorit frukt & grönsaksstånd i Zanzibar!

Du har säkert märkt när blodsockret sjunker så är det väldigt svårt att tänka klart… Det beror på att hjärnan lever av blodsocker och kolhydrater då de ger hjärnan syre. Kolhydrater finns i olika former såsom i stärkelse, sockerarter och fibrer. Potatis, sädeskorn, bröd, pasta, ris, majs och socker är väldigt stärkelserika ämnen som sedan kroppen omvandlar till socker. Vilket leder i sin tur till ett snabb och högt blodsocker… När du äter stora mänger socker(stärkelse) rubbar det binjurarnas funktion, ökar ditt kolesterol och du går lättare upp i vikt.

Så vad ska man äta för att få i sig det livsnödvändiga kolhydraterna utan att ens blodsocker skenar? Grönsaker och frukter! De innehåller mycket mineraller, vitaminer, antioxidanter och minskar även risken för inflationer. Så du kan inte undvika alla kolhydrater utan det är stärkelse som du bör hålla ett öga på.

Tips: Om du vill ha något sött, använd honung! Det är även antiinflammatoriskt – perfect i tea med lite kanel.

3. Hitta din balans i livet

Jag tror den stora utmaningen i livet är att finna sin egna balans i kropp och själ.  För att finna sin balans tror jag att man behöver måla upp en bild i sitt huvud. Med saker som du prioriterar i ditt liv och därefter vad du vill lägga din värdefulla tid på. Jobbar du mestadels av din tid, när du kanske vill spendera mer tid med dina nära och kära? Lever du ett stressigt liv där du nästan aldrig känner att du kan koppla av? Känns det som att livet passerar som ett tåg på stationen och du står kvar och tittar på?

Du har säker hört att stress ökar risken att drabbas och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Det påverkar hormonerna och förvärrar inflammationen. Men vad är stress? Stress innebär att kroppen förbereder sig för att fly eller fäkta.  Men det kan vara så mycket mer än så… Det kan handla om kemisk stress från kemikalier, mediciner, störande oljud, tvära blodsockersvängningar, reaktioner från maten du äter, fysiska eller psykiska trauman, tidsstress eller sjukdom.

Att ha låg självkänsla eller att leva ett liv där du känner att du inte kan påverka kan även bidra till stress.

Jag brukar meditera en gång om dagen. Det behöver inte vara mer komplicerat än att finna sig på en plats där du känner att du kan vara avslappnad på. Om du sitter eller ligger ner är upp till dig. Huvudsaken är att du finner ro och kan känna och observera din andning. Att Du är i nuet. Gå ut i naturen och andas in den friska luften, lyssna och observera. Vad ser du? Vad hör du? Hur känns det? Jag brukar ta med mig min yoga-matta som ett enkelt underlag. Om du behöver en yoga-matta kan jag rekommendera denna ekologiska från Hildur. Att aktivera och motionera hjälper också att balansera sinnet. För mig hjälper det att ta med surfbrädan ut till vattnet och rena huvudet bland vågorna.  Fråga dig själv vad du trivs att göra och mår bra av. 

Tips: Om du inte har tid vara helt avslappnad med din egentid i 30min, så är det ett tydligt tecken på att du bör ge tid till det dubbla. 

4. Ät rätt fett

Rätt fett är nyttigt, kroppen använder fett till att bilda hormoner och bygga upp och reparera celler. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Jag minns än idag hur jag tittade på förpackningarna i affären, letade förbryllat efter fettprocenten och lightprodukterna…Tänk så fel jag hade.

Fröer, kallpressade oljor, avokado, äkta grädde, nötter och kokosfett innehåller naturliga fetter som är bra för kroppen. De fetter som är gjorda genom flera onaturliga processer och konstgjorda fettenzymer, såsom lightprodukter och billiga oljor – det kan i sin tur kan rent av vara giftigt.

Tips: Blanda chiafrön i din favvo frukt eller grönsaks smoothie! Chiafrön är laddade med massvis av mineraler som magnesium och zink. Eko chia finns här! Visste du att två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en laxfilé? psst fröna är även glutenfria! 

5. Använd naturens superkrafter (och vad du bör undvika)

Ashwagandha (vinterkörsbär) är en växt vars rötter och bär användas som naturmedicin. Den är även mycket känd inom Ayurveda. Den har används hundratals år i Indien, Afrika och i indianstammar och nu även i västvärlden! Den verkar positivt för hjärnan, minnet (hejdå hjärndimma),fungerar som antiinflammatoriskt, balanserar upp blodsockernivån och stärker immunförsvaret. De anti-stress egenskaper som ashwagandha har är jämförbara med läkemedel som används för behandling av depression och ångest. Inte nog med det så främjar den också tillväxten av både normala och skadade nervceller. En riktig superväxt med andra ord! Jag har ätit Ashwagandha under två månader nu och det är utan tvekan mitt bästa tillskott.  Du kan hitta växten i veganska kapslar här!

Ananas (min favvo frukt). Enzymet Bromelin används inom medicin för sina antiinflammatoriska egenskaper. Så när du äter en ananas intar du även bromelon vilket lindrar smärta och inflationer. Sen skadar det ju inte att den väldigt god också!

Fluor användning som vi hittar i tandkräm kan vara en av riktig värsting som jag vill sätta på svarta listan. Fluor är nämligen ett av de allra skadligaste ämnena för sköldkörteln och är ett väldig giftig grundämne. Fluor kan dessutom ge nervskador hos människor och djur.

 6. Var ärlig mot dig själv och dina närstående

Inväntar soluppgången över horisonten – perfekt start på en ny dag.

Mitt sista tips är nog det allra viktigaste som jag har lärt mig av. Att lida av en sjudom som ingen utifrån kan se med blotta ögat är svårt… Inte minst för ens nära och kära.

Alla kan se om man har brutit ett ben. Men ingen kan se att det föregår ett krig inom dig mot din egna kropp.

Vissa dagar har jag knappt ork att ta mig ur sängen vilket gjorde mig väldigt förtvivlad och ledsen. När det inträffade så drabbade de även mina närstående. De kände sig väldigt hjälplösa för att de inte kan göra någonting eller hjälpa till. De frågade förbryllat vad som är fel eller vad som har hänt. Utan att få något riktigt svar tillbaka, för det var “rent praktiskt” inget som  hade hänt, det var min egna kropp som drog ner mig.

Tips: Gå igenom och läs på vad din sjukdom innebär tillsammans med din närstående! Berätta hur du känner och vad som hjälper dig. För bara du själv känner din kropp allra bäst!

Hoppas dessa tips kan hjälpa dig på din resa till ett bättre liv. Kommentar gärna om du har några tips som fungerar för dig och som du vill dela med dig av! Ta hand om dig <3

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *