3 naturliga steg för att motverka torr hud

Jag hade lyster, nästan en glödande hud. Tills jag fick problem med sköldkörteln, hashimotos och på köpet fick jag PCOS… Numera är min hud alltifrån torr och stram till fet och finnig. Men med fakta och kunskap kan jag använda det och ta hand om mig själv och min hud. 

En dag ute i de kalla och salta atlantiska havet, kisande mot solens starka strålar, i jakt för att hitta den där vågen. Den där vågen som kan lyfta mig upp och ge den där nästintill magiska känslan av frihet.  Dagar som denna är underbara men inte ens i närheten lika underbar för min hud…

Huden är kroppens största organ. Huden förnyas och förändras hela tiden och deltar i flera livsviktiga processer. Vår hud är en mycket sinnrik konstruktion. Den är vattenavvisande, men släpper ändå igenom fukt. Den skyddar mot infektioner, bildar D-vitamin, reglerar vätskebalansen och kroppstemperaturen, skyddar mot skadlig strålning och känner av smärta, värme, kyla och beröring. Huden avslöjar också mycket om hur vi mår. Den berättar om allt från sömnbrist, hormonrubbningar, sjukdomar och läkemedelsbiverkningar till näringsbrist.

Här kommer några verktyg och redskap som kan hjälpa dig!

torr hud

 1. Börja inifrån

Antioxidanter, A-, C- och E-vitamin är vanliga ingredienser i hudvårds- produkter. Det säger något om vilka ämnen huden behöver för att må bra och det är betydligt effektivare att få i sig dem via kosten. Ett enkelt sätt är att regelbundet röra på sig och motionera, det renar kroppen från gifter inifrån. Här kommer exempel på var du kan hitta vitaminer, mineraler och fetter som är bra för din hud.

  • A-vitamin finner du i morötter, spenat, broccoli, grönkål och nypon. A-vitamin är speciellt viktig för epitelceller och våra slemhinnor.
  • Gula och orange färgade grönsaker innehåller massvis av antioxidanter och C-vitaminer, de skyddar även från solskador och snabbt åldrandet.
  • Avokado, nötter, fröer och vetegrodor innehåller E-vitamin som skyddar huden från för tidigt åldrande och läker sår och brännsår.
  • Chiafrön är laddade med massvis av Omega-3. Du kan enkelt få i dig bra oljor genom att ha kallpressade linnfröolja till vardags i din sallad. Om du funderar på att köpa fiskolja så satsa då på att köpa en ekologisk i sådana fall. Bodystore har nu lansera världens  första ekologiska här.
  • Pumpafrön, solrosfrön bönor och squashfrön (torkade) innehåller zink. Det har påvisats att zink är ett av de mineraler som svenskar brister i intag med. Huden är ett av de rikaste organen på zink. Därför är det otroligt viktigt för sårläkningen samt cellförnyelsen i huden. Det som styr hormonrubbningar är även balansen mellan koppas och zink.  Behöver du boosta ditt intag av extra zink eller vill läsa mer finns det här.

Tips: om du har E-vitamin kappspar, ta hål på den och smörj över små sår eller finnar du vill läka. 

2. Utsidan

Vid behaglig beröring frisätts hormoner som motverkar stress och får oss att känna oss lugna och trygga. Massera huden med en näringsrik olja! Tänk på att börja nedifrån och jobba uppåt för att “lyfta” ansiktet. Extra viktigt att rengöra och smörja in kroppen innan du går och lägger dig. Kroppen reparerar nämligen celler under din sömn.

Jag brukar använda kokosfett på min kropp men ibland behövs det någon fetare på de torraste områdena. Då brukar då använda Sheasmör som är koncentrat av 100% ekologiskt sheamnötter, det är väldigt djupgående och huden känns som ny. De skiljer sig även från andra krämer då det endast innehåller sheasmör utan andra onödiga tillsatser. Du kan hitta ekologiskt och rättvisemärkt sheasmör för en billig peng här.

Tips: Massera in ansiktskrämen när din hud fortfarande är lite fuktig, det ökar blodcirkulationen. 

torr hud

 3.Undvik

Huden i ansiktet är alltid synlig, och därför extra utsatt för sol, väder och vind. Dessutom är den tunn och ömtålig. Att vara ute i extrema väder påfrestar, så se till att du har en bra luftfuktighet i ditt hem. Du kan enkelt öka fuktigheten genom att ha en skål med vatten vid ditt element.

Det mest grundläggande är rengöring. Vanlig tvål är alldeles för stark och uttorkande i ansiktet, även om du har en fet hud. Fresha upp ansiktet med ekologisk rosenvatten, det är skonsamt, naturligt och tar bort orenheter.

Undvik att använda straka skrubbkrämer med plastkulor – även för fiskarnas skull, då det slutar upp i deras vatten.

Försök att minska intaget av stora mängder kaffe och alkohol, då de båda är vattendrivande och kan göra din hud ännu torrare.  Försök istället att dricka filtrat vatten mer och koffeinfritt te! Socker och gluten är som du nog redan vet inte bra för din hud, då gluten tenderar att ge inflammationer.

Tips: Gör din egna milda skrubb! Blanda socker och oliv eller kokosolja – vips har du en perfekt kropp och ansiktsskrubb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Källa: Apotek Hjärtat https://www.icagruppen.se/globalassets/6.-media/6.-fakta–undersokningar/apotek-hjartat/05.-fakta-om-huden/ppom0anzgdgyz1sw2ynj.pdf/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *